تعریف تجاری‌سازی

تجاری‌سازی (Commercialization) فرایند معرفی یک محصول یا خدمت به صورت قابل دسترسی در بازار نهایی است. این مفهوم به طور ضمنی بر ورود به بازارهای انبوه دلالت دارد و شامل حرکت از آزمایشگاه به عرصه تجاری است. برای ارزیابی تجاری‌سازی یک محصول جدید یا یک خدمت جدید معیارهای گوناگونی توسط پژوهشگران گزارش شده است. اما در یک چارچوب کلی باید تجاری‌سازی محصولات مبتنی بر فناوری را در قالب چهار معیار اصلی شامل بازارپذیری، امکانپذیری تجاری، رقابت‌پذیری فناوری، …
ادامه مطلب

منتور کیست و منتورینگ چیست؟

در رابطه‌ی بین منتور و کارآموز، که به آن رابطه‌ی  منتورینگ (Mentoring) نیز گفته می‌شود، صرف زمان و انرژی می‌تواند برای شغلتان بسیار ارزشمند و مفید باشد. منتور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات شغلی کسب کنید و برای رسیدن به هدف های شغلی خود مهارت داشته‌باشید. منتورها برای ایجاد رابطه‌ی کارآموزان با مدیرانِ سخت‌کوش و روند کارشان ارزش قائل هستند؛ همچنین، با مهارت‌های مدیریتی و پیشرفت شغلی خود می‌توانند به افراد …
ادامه مطلب

شبکه سازی چیست

از شبکه سازی (Networking) هراس دارید؟ پس زمان آن رسیده که نگرش‌تان را نسبت به آن تغییر دهید. ما متوجه‌ایم که شبکه سازی جزء کارهای اولویت‌بالا در برنامه‌ریزی‌های هر فردی نیست. این کار زمان‌بَر است و می‌تواند خالقِ لحظه‌هایی نامطبوع و بسته به روحیه و شخصیت‌تان به‌شدت خسته‌کننده باشد. وقتی برنامۀ شما از پیش با قرار ملاقات‌های کاری و تعهدات خانوادگی پُر شده، به‌احتمال زیاد مایل نخواهید بود که با …
ادامه مطلب

ساختار سازمانی چیست ؟

همه‌ی کسب‌و‌کارها دارای ساختار سازمانی هستند. ممکن است ساختار سازمانی کسب‌و‌کار شما خودبه‌خود شکل گرفته و تکامل یافته باشد، اما مهم است که درباره ساختار سازمانی خود هدفمند و بابرنامه باشید، به ویژه زمانی که تعداد کارکنان بالا می‌رود و امور سازمان به طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر می‌شود. در این مطلب توضیح می‌دهیم ساختار سازمانی چیست و انواع مختلف آن را تعریف و بررسی می‌کنیم. همچنین عوامل تأثیر‌گذار بر ساختار سازمانی و نحوه‌ی …
ادامه مطلب

بنچ مارکینگ چیست ؟

بنچ مارکینگ (Benchmarking)، بنچ مارک کردن یا بهینه‌کاوی یک استراتژی مهم تجاری است که شامل سنجش عملکرد و نتایج شرکت شما در برابر رقبا و بازار مصرف است. استفاده از بنچ مارک کردن در کسب‌وکار می‌تواند نقاط قوت و ضعف شرکت را بسنجد و استراتژی هوشمندانه‌ای را تدوین کند. در این مطلب، ما درباره‌ی این صحبت می‌کنیم که benchmark چیست و همچنین به این می‌پردازیم که اهمیت و روش‌های استفاده …
ادامه مطلب

بنچ مارک چگونه باعث توسعه کسب‌وکار می‌شود؟

پس از این که متوجه شدید اهمیت benchmark چیست، باید برای ایجاد و توسعه بنچ مارکینگ در شرکت خود این مراحل را دنبال کنید:     ۱. یک برنامه بنچ مارکینگ تهیه کنید اولین قدم از بنچ مارک کردن این است که مشخص کنید چه چیزی را می‌خواهید مقایسه کنید و انواع مختلف معیارها را برای مقایسه‌ی آن مشخص کنید. این کار را می‌توانید با شناسایی سؤالات خاصی که می‌خواهید …
ادامه مطلب

درباره بهره وری

بهره وری چیست؟ بهره ‌وری اندازه‌گیری کارایی یک ماشین، کارخانه یا شخص در تبدیل ورودی‌ها به خروجی‌های مفید است. برای سنجش بهره وری، نیاز است میانگین تولید در هر دوره را بر هزینه‌های صرف‌شده یا منابعی، مانند پرسنل به‌کارگرفته‌شده در آن دوره زمانی، تقسیم کنید.        دلایل اهمیت سنجش بهره وری در سازمان برای بیان ضرورت سنجش بهره وری در محل کار دلایلی وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها …
ادامه مطلب

رابطه بهره وری با محیط

تأثیر چیدمان محیط کار روی بهره وری کسب‌وکارها هر روز کارکنان خود را تشویق می‌کنند که باعث افزایش بهره وری در محیط کار شوند. روش‌های بسیاری برای این کار وجود دارند؛ از پیاده‌سازی فناوری‌های نوین گرفته تا به‌کارگیری متخصصان بهره‌وری؛ با وجود این، طراحی در محیط اداری در مقایسه با سایر روش‌ها، بیشتر می‌تواند بر بهره وری تأثیر داشته باشد. فرقی نمی‌کند که کارمندان بسیاری در شرکتتان دارید یا در منزل مشغول دورکاری هستید، در …
ادامه مطلب

دفتر کار باز ؟

نقشه‌ی دفتر کار باز یا پلان اداری باز (Open Office Plan) سعی دارد با حذف دیوارهای فیزیکی و ایجاد محیط کاری بزرگ، باز و فعالیت‌محور، همکاری و بهره‌وری شغلی را در میان همکاران افزایش دهد. دفترهای کاری با پلان باز به‌ جای محصور کردن کارمندان در اتاق‌ها، فضاهایی را برای گفت‌وگو و تعامل فراهم می‌کنند تا تعداد جلسات طوفان فکری خودجوش و هم‌فکری‌ها افزایش پیدا کند. نبود دیوارها یا سایر موانع …
ادامه مطلب

فرهنگ سازمانی چیست؟

نکته کلیدی در موفقیت یک سازمان، برخورداری از فرهنگ سازمانی است مبتنی بر مجموعه‌ای از اعتقادات کاملا قوی و مشترک میان کارکنان آن سازمان که به‌وسیله استراتژی‌ها و ساختار آن پشتیبانی می‌شوند. در واقع، هنگامی که یک سازمان از فرهنگ سازمانی قوی برخوردار است، این ۳ اتفاق در آن رخ می‌دهد: کارمندان می‌دانند که مدیریت سطوح بالاتر سازمان، در شرایط مختلف چه انتظاراتی از آن‌ها دارند؛ کارمندان معتقدند که ارائه …
ادامه مطلب

دسته بندی ها

جستجو در مقالات