بنچ مارکینگ چیست ؟

بنچ مارکینگ (Benchmarking)، بنچ مارک کردن یا بهینه‌کاوی یک استراتژی مهم تجاری است که شامل سنجش عملکرد و نتایج شرکت شما در برابر رقبا و بازار مصرف است. استفاده از بنچ مارک کردن در کسب‌وکار می‌تواند نقاط قوت و ضعف شرکت را بسنجد و استراتژی هوشمندانه‌ای را تدوین کند. در این مطلب، ما درباره‌ی این صحبت می‌کنیم که benchmark چیست و همچنین به این می‌پردازیم که اهمیت و روش‌های استفاده از بنچ مارک چیست، پس در این مطلب با ما همراه باشید. 

 

 

بنچ مارک چیست؟

بنچ مارک (Benchmark) چیست؟ بنچ مارک درواقع مجموعه استانداردهایی است که می‌تواند یک معیار برای سنجش عملکرد یک سیستم، قابلیت، برنامه، ویژگی و ... در حوزه‌های مختلف باشد. 

 

بنچ مارکینگ چیست؟

شرکت‌ها برای بقا در میدان رقابت و بهره‌وری بالاتر، نیازمند شناخت بازار، شناخت رقبا و مقایسه‌ی عملکرد خود با آن‌ها هستند. بنچ مارکینگ فرایندی است که هر کسب‌وکاری برای مقایسه‌ی عملیات، فرایندها و محصولات سازمان خود با سازمان‌های دیگر، از آن استفاده می‌کند. این فرایند کیفیت سیاست‌ها، استراتژی‌ها، برنامه‌ها، خدمات، محصولات و موارد دیگر را در سازمان شما اندازه‌گیری می‌کند و می‌تواند در همان صنعت یا بازار وسیع‌تری انجام شود و در تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت شرکت ارزش‌مند باشد. در واقع، بنچ مارک کردن راهی مؤثر برای پیشرفت مستمر و تثبیت موقعیت در دنیای کسب‌وکار است.  حال که متوجه شدید بنچ مارکینگ و بنچ مارک چیست، در ادامه درمورد اهمیت آن صحبت خواهیم کرد.

 

اهمیت benchmark چیست؟

بنچ مارکینگ در کسب‌وکار مهم است، زیرا برای این‌که تعیین کنید شرکت شما در چه قسمت‌هایی باید پیشرفت کند و چه کارهایی را می‌توانید برای به ‌دست ‌آوردن مزیت رقابتی انجام دهید، به شما کمک می‌کند. به‌ طور خاص، بنچ مارک کردن می‌تواند درمورد چگونگی افزایش سود، کاهش هزینه‌ها و بهبود رضایت و وفاداری مشتری بینشی ایجاد کند. بنچ مارکینگ کسب‌و‌کار فرایندی است که پیشرفت مداوم را به همراه دارد و شرکت را به سمت سودآوری و موفقیت بیش‌تر سوق می‌دهد. بنچ مارکینگ به شما کمک می‌کند تا درک کنید که معیارهای سازمان شما با سایر مشاغل موجود در بازار چگونه مقایسه می‌شوند. اگر برای تعیین نحوه‌ی عملکرد شرکت خود فقط به دنبال نگاه داخلی هستید، ممکن است اطلاعات ارزش‌مندی را از دست بدهید که می‌توانند به پیشرفت خارجی شرکت شما کمک کنند؛ برای مثال، اگر شرکت شما دارای ۷۵٪ وفاداری مشتری باشد و ندانید که بازار عمومی دارای ۸۰٪ وفاداری مشتری است، ممکن است متوجه نشوید که جای پیشرفت دارید. در این قسمت از مطلب متوجه شدید اهمیت benchmark چیست، در ادامه با انواع آن آشنا خواهیم شد.

 

انواع بنچ مارکینگ چیست؟

با این‌که انواع مختلف بنچ مارک کردن وجود دارند، همه‌ی آن‌ها در ۳ دسته اصلی قرار می‌گیرند:

  • بنچ مارکینگ استراتژیک

  • بنچ مارکینگ عملکرد

  • بنچ مارکینگ فرایند

 

بنچ مارکینگ استراتژیک

در بنچ مارکینگ استراتژیک بهترین روش‌ها و استراتژی‌های برنده، که موفق‌ترین شرکت‌ها آن‌ها را به‌کار گرفته‌اند، بررسی و در کسب‌وکار شما پیاده می‌شوند. این فرایند کپی ‌کردن از روش‌های دیگران نیست، بلکه شامل نوآوری در فرایندهایی است که توسط شرکت‌های دیگر استفاده می‌شوند تا روند شرکت شما را بهتر کند. نگاه بنچ مارکینگ استراتژیک صرفا به صنعت خاص کسب‌وکار شما محدود نمی‌شود و معمولا به شرکت‌های موجود در بازار عمومی نگاه می‌کند.

بنچ مارکینگ عملکرد

بنچ مارکینگ عملکرد فرایند مقایسه‌ی محصولات و خدماتی که شرکت شما ارائه می‌دهد با سایر رقبا در صنعت شما است. این نوع از بنچ مارک کردن اغلب با هدف مقایسه‌ی ویژگی‌های محصول و خدمات، قیمت، کیفیت، قابلیت اطمینان، طراحی، سرعت و رضایت مشتری است. شما می‌توانید برای بهبود محصولات و خدمات خود و ارتقای جایگاهتان در بازار، از نتایج بنچ مارکینگ عملکرد استفاده کنید.

بنچ مارکینگ فرایند

بنچ مارکینگ فرایند هم مشابه بنچ مارکینگ استراتژیک است و هم مشابه بنچ مارکینگ عملکرد، زیرا فرایندها و عملکردهای خاصی از بهترین شرکت‌های آن صنعت را بررسی می‌کند. به طور معمول، این شکل از بنچ مارک کردن در یافتن پیشرفت‌هایی که به‌سرعت قابل‌اجرا هستند، بسیار مؤثرتر است، اما فقط مزایای کوتاه‌مدت شرکت را به همراه خواهد داشت. حال که دریافتید بنچ مارکینگ و بنچ مارک چیست، همچنین از اهمیت آن نیز آگاه شدید، باید درباره توسعه آن در کسب‌وکار نیز بدانید.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

دسته بندی ها

جستجو در مقالات