شبکه سازی چیست؟

از شبکه سازی (Networking) هراس دارید؟ پس زمان آن رسیده که نگرشتان را نسبت به آن تغییر دهید. ما متوجهایم که شبکه سازی جزء کارهای اولویتبالا در برنامهریزیهای هر فردی نیست. این کار زمانبَر است و میتواند خالقِ لحظههایی نامطبوع و بسته به روحیه و شخصیتتان بهشدت خستهکننده باشد. وقتی برنامۀ شما از پیش با قرار ملاقاتهای کاری و تعهدات خانوادگی پُر شده، بهاحتمال زیاد مایل نخواهید بود که با غریبههای حاضر در یک میهمانی گپوگفت داشته باشید. بااینحال، هیچ شکی در این نیست که یک شبکه سازی قدرتمند تا چه حد میتواند در موفقیت حرفهای شما تاثیرگذار باشد. زمانی که شبکه سازیتان را با موفقیت بهپایان برسانید، نهتنها در تسریعِ یافتنِ شغل به شما کمک خواهد کرد، بلکه در تمام مراحل کاریتان بهعنوان یک مزیت رقابتی کمکحالتان خواهد بود. در این مطلب به دلایل اهمیت شبکه سازی و فواید آن پی میبرید، راههای تقویت مهارت شبکه سازی و مستمرساختن کار شبکه سازی حین تلاش برای موفقیت و پیشرفت کاریتان را یاد میگیرید و همچنین با سؤالات و ترفند هایی که به شما در شبکه سازی کمک میکنند نیز آشنا میشوید.
تعریف شبکه سازی
پیشفرضهای ذهنیتان را کنار بگذارید؛ شبکه سازی بهمعنای تبادل اطلاعات با دیگران، و یا درخواست «لطف» از آنها نیست. شبکه سازی یا نتورکینگ، ایجاد و پرورندان یک رابطه طولانیمدت و سودمند دوطرفه با افرادی است که در موقعیتهایی مانند یک مهمانی کوچک، یک کافه، و یا یک کنفرانس کاری ملاقاتشان کردهاید. توجه داشته باشید که لازم نیست برای تبدیلشدن به یک شبکهساز موفق عضو چندین گروه تخصصی شوید و در تمام رویدادهای شبکه سازی پیشرویتان شرکت کنید. درحقیقت، زمانی که در اجتماع حضور دارید اگر سرتان را از گوشی بیرون بیاورید، خودتان خواهید دید که فرصتهای شبکه سازی پیوسته در اطراف شما پرسه میزنند.
اهمیت و مزایای شبکه سازی برای موفقیت شغلی
بالاتر اشاره کردیم که شبکه سازی انسانی تبادل اطلاعات صرف نیست؛ بلکه خیابانی دوطرفه است برای ساختن یک رابطه درازمدت با سودمندیهای مشترک. در ادامه این مطلب شبکه سازی هم با ما همراه بمانید تا با ۱۰ دلیل اهمیت نتورکینگ علمی آشنا شوید. ما در ادامه تلاش خواهیم کرد تا به شما بگوییم چرا شبکه سازی باید در مرکز برنامهریزی شغلیتان قرار داشته باشد. اهمیت بالای ضربالمثل «یک دست صدا ندارد» بارها و بارها اثبات شده تا ما امروز باور داشته باشیم که دستیابی به موفقیت شغلی به یک تلاش گروهی نیاز دارد. دلیل موفقیت بسیاری از شخصیتهای برجسته، کانالهای قدرتمند نتورکینگی است که در طول زمان ساخته و پروراندهاند. در این میان پرسشهای مهمتری نیز وجود دارند: با چه کسانی شبکه سازی کنیم؟ نقطۀ مشترک این افراد با شغل ما چه باید باشد؟ با این حساب، لازم نیست که شما با همهکس و هرکس شبکه سازی کنید. پس ابتدا ببینید که چگونه میتوانید به موفقیت آنها کمک کنید، و بعد چگونگی بهرهمندی از دانش و اطلاعات آنها را بسنجید.
۱. شبکه سازی یک خیابان تبادل ایدهها است
هیچکس نمیتواند بگوید که چهمیزان از اطلاعاتش را بدون گوشدادن به دیگران کسب کرده است. موفقیت در زمینه شغلی بهمیزان زیادی وابسته به گنجینۀ اطلاعات و ایدههایی است که شما در طی زمان از منابع مختلف گرد هم آوردهاید. شبکهها پس از ایجادشدن، مسیری از تبادل ایدهها را میسازند تا رابطهای درازمدت با اعتماد متقابل شکل بگیرد. دریافت ایده نهتنها باعث آرامش شغلی شما میشود، بلکه در محیط کار و خارج از آن نیز کمکحالتان خواهد بود.
۲. نتورکینگ شما را برجسته میکند
افرادی که در پیِ جلب توجه رسانهها و مردم هستند – چه برای کسبوکار، چه سیاست، و چه شهرت – در شبکه سازی موفقتر عمل میکنند. توجه مردم بهسرعت نسبت به افرادی که توانایی خوبی در ارتباطگرفتن با آنها دارند جلب میشود. اگر شما در زمینه مهارتهایتان و همچنین خدماتی که ارائه میدهید فردی برجسته باشید، موقعیتهای همکاری برایتان ایجاد میشوند؛ و این موقعیتها نیز بهنوبه خود برایتان شغل و جایگاه میسازند. بسیاری از افراد حرفهای توانایی درک چگونگی پرورش نیروی شبکه سازی را دارند و میتوانند خودشان را در مسیر شغلی بهنحوی در معرض دید همکاران و مشتریان گوناگون قرار دهند که منجر به خلق موقعیتهای جدید شود.
۳. شبکه سازی اصولی جادهای است بهسوی فرصتهای تازهتر
آنهنگام که توجه مردم نسبت به شما جلب شد، دریچهای به فرصتهای تازهتر رو به شما باز میشود. اشخاصی که فکر کسبوکاری روشنی دارند و در گذر زمان نتورکینگ را بهخوبی انجام دادهاند قادرند که با کمترین تلاش خود را توسعه دهند؛ چراکه نتورکینگ خیابان فرصتهای تازهتر را بهروی آنها گشوده است. از کدام فرصتها صحبت میکنیم؟ فرصتهایی مانند ملاقات با مشتریان ایدهآل و یا حتی دیدار با افرادی که جایگاه شغلی بالاتری نسبت به شما دارند میتواند سکوی پرشی در راستای بهبود زندگی و موقعیت شغلیتان باشد.
۴. شبکه سازی موجب ارزیابی تواناییهایتان میشود
شبکه سازی یک چیز است، داشتن توانایی استفاده از آن، چیزی دیگر. ممکن است فکر کنید که سطح فعلی شما در زمینه شغلیتان بلندترین جایگاهی است که میتوانید به آن برسید. ولی آیا تابهحال نگاه عمیقی به سطوح مختلف شغل انتخابی خود انداختهاید تا ببینید دیگران با موقعیتهای شغلی مشابه چگونه به سطح کنونی خود رسیدهاند؟ بیایید اینجا به حقایق توجه ویژهای داشته باشیم: داشتن مدارک و گواهیها قابل تحسین است، اما نقشه رسیدن به سطح موردنظر را تنها در صورتی میتوانیم در سر بپرورانیم که شبکهای قوی و رابطهای خوب با دیگران داشته باشیم.
۵. نتورکینگ هوش خلاق شما را بهبود میبخشد
اهداف و نوآوریهای عالی در بیشتر موارد از فاکتورهای بیرونی – در اطراف محلی که ما هستیم – پیدا میشوند. تواناییهای فکری و عقلانی در مشاغل گوناگون با ارتباطاتی که ما در طول زمان با افراد دیگر برقرار کردهایم بهطرز چشمگیری بهبود مییابند. حتی ارتباطی ساده با یک نفر میتواند کار تحقیقی یکسالهای را تغییر داده و نتایج چشمگیری بههمراه داشته باشد. افرادی که دیدگاههای مشابه دارند و میتوانند ایدههای خود را بهاشتراک بگذارند، قادرند قوای فکری خود را بهخوبی توسعه داده و در مسیر شغلیشان پیشرفتی سریع داشته باشند و تفکر خلاق خود را به مرحله ظهور برسانند.
۶. شبکه سازی منابع و اطلاعات جدیدی را در اختیار شما میگذارد
بعضی از وبسایتها بهطور مشخص ایجاد شدهاند تا در زمینههای گوناگون به سوالات متفاوتی پاسخ دهند. این مسیرها میتوانند توسط یکنفر بهعنوان منبعی جدید از اطلاعات استفاده شوند. همین مسئله درباره شبکه سازی نیز صادق است: بستری که منحصراً برای آن طراحی شده که هماهنگ با شغل شما، کتابخانهای از مراجع اضافه برایتان باشد. این امر باعث میشود که بتوانید با اطلاعات بهروز درباره تازهترین روندهای شغلی مرتبط با خود آگاهیهای جدید کسب کنید. این منبع شبکهای همچنین به شما اجازه میدهد تا هر زمان که به مرجعهای جدیدتان نیاز داشتید، از آنها استفاده ببرید.
۷. نتورکینگ شما را از پشتیبانی افراد ردهبالا بهرهمند میکند
هرکسی بههرحال از موانعی در مسیر پیشرفت شغلی خود عبور کرده است. این مسئله میتواند نتیجه کمبود امکاناتِ در دسترس، و یا حتی کمبود پشتیبانی مالی بوده باشد. بااینوجود، شبکه سازی خوب با افراد ردهبالا در همان زمینه شغلیتان میتواند پشتیبان شما در زمانهای دشوارِ احتمالی باشد. این افراد ردهبالا میتوانند به شما کمک کنند تا بهصورت بهینهای چالشهای خود را مدیریت کنید: با انتقال تجربهشان به شما، و یا ایجاد یک پل ارتباطی میان شما و کمک مالی مناسب.
۸. رشد در جایگاه شغلی نتیجه شبکه سازی اصولی است
توسعه دادن مقام شغلی پروسهای طولانیمدت است که بستگی به چگونگی تمرکز شما بر روی مسیر شبکه سازیتان دارد. صاحبان مشاغل عالی اذعان کردهاند نقطهای که اکنون در آن قرار دارند نتیجه جایگاهی است که در شبکه سازی بدان دست یافتهاند. ارتباطاتی که حفظ میکنید عمدتاً به رشد شما مرتبط میشوند. این ارتباطات بهشدت رشد جایگاه و مقام شما را تحت تاثیر قرار میدهند و مسیر را برای فرصتهای شغلی بهتر هموار میکنند. ارتباطات شما قدرتمندند!
۹. افزایش اعتمادبهنفس از نتایج شبکه سازی علمی است
شبکه سازی ابزار اصلی برای رشد در یک شغل مبتکرانه است. آموزشدیدن و گواهیهای بهدستآمده از شبکه سازی اعتماد به نفس شما را میسازد و خودباوریتان را بیش از پیش میکند. اعتمادبهنفسی که در طول زمان و از طریق ارتباط با اشخاص همفکر در حوزه شغلیتان ساخته شده است میتواند به شما کمک کند تا در یک موقعیت و جایگاه مثبت قرار بگیرید. این مسئله همچنین به شما فرصتی میدهد تا در جلسههای مصاحبه برای یک فرصت شغلی، عالی عمل کنید. پس هرچه بهینهتر شبکه سازی کنید، باید منتظر افزایش اعتمادبهنفس خودتان باشید.
۱۰. شبکه سازی به ایجاد روابط طولانیمدت کمک میکند
اگر شبکه سازی را یک رابطه دوطرفه در نظر بگیریم، داشتن یک کانال شبکه سازی مناسب میتواند به پیشرفت شغلی شما کمک کند. شبکه سازی ممکن است رویکردی آسان و سریع برای ساختن یک رابطه طولانیمدت نباشد. بااینحال، تبدیلکردن آن به یک فرآیند دوطرفه تبادل میتواند دروازهای را بهسوی یک رابطه مستحکمتر باز کند. افرادی که نتورکینگ را اولویت نخست خود قرار دادهاند، توانستهاند تا شغلهایی مرتبط با اهداف تعیینشدهشان داشته باشند.
۵ گام موثر برای بهبود مهارت شبکه سازی
در ادامه گامهای مؤثری به شما معرفی میکنیم که آگاهی و تمرین آنها به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید مهارت شبکه سازی خود را بهبود بخشید.
گام ۱: ذهنیتها
قبل از آنکه به ایجاد شبکه ارتباطی خود بپردازید، از فکرکردن به این که آیا این رابطه «ارزش» دارد یا خیر، رها شوید. بهترین ارتباطها با صداقت و دوستی ایجاد میشود، نه این که صرفا برای ایجاد آن، کارت ویزیت رد و بدل کنید. اهمیتی ندارد که شما سعی در برقراری رابطه با چه کسی را دارید، مهم این است که با او بیشتر بهعنوان یک دوست رفتار کنید تا برقراری یک رابطه صرفا تجاری و این نکتهای است که شما را به سطحی بالاتر از رابطه سوق می دهد. پس نسبت به این که چطور به دوستان بالقوه خود نزدیک شوید، فکر کنید. نقاط مشترک را شناسایی و بر آنها تمرکز کنید و مهمتر از همه نشان دهید که به آنها توجه میکنید و آنها برایتان مهم هستند.
گام ۲: مقصد (هدف)
این که صرفا کاری را بدون هدف انجام داده و زمان را از دست بدهیم، عاقلانه به نظر نمیرسد. مثل این که شما خودرویی با باک پر داشته باشید و درباره مقصد نهایی سفر چیزی در ذهنتان نباشد. دیگر همه ما به هدف گذاری و گذاشتن تمام انرژی برای رسیدن به هدف باور داریم. رؤیای شما چیست؟ آینده خودتان را چطور میبینید؟ برای رسیدن به این اهداف و رؤیا چه کاری انجام میدهید؟ هدف های خود را برای پنج ساله آینده روی کاغذ بیاورید. سپس هدفهایی را که از حالا برای سال آینده نیاز دارید تا به اهداف ۵ ساله نزدیک شوید، بنویسید. همینطور هدفهای خود را برای ۹۰ روز آینده نیز برای رسیدن به هدف سال آینده مشخص کنید.
گام ۳: نقشه راه
اکنون شما در مسیر ۵ ساله خود برای رسیدن به هدفتان قرار گرفتهاید. اهداف کوتاه مدت و نقشه راه شما مشخص شده است. با استفاده از استراتژی کیت فراتزی (Keith Ferrazzi) که «برنامه عملیاتی شبکه سازی» (NAP) نامیده میشود و در کتاب خود با عنوان «تکروی نکنید» (Never it alone) آن را شرح داده، میتوانید استراتژی شبکه سازی را برای رسیدن به اهدافتان به کار گیرید.
قدم اول این است که اهداف و مقصد خودتان را بنویسید ( که درمرحله دوم کامل میشود).
مرحله دوم درنظر گرفتن اهدافی است که نوشتهاید. در مرحله رسیدن به هر هدف، سه فرد و یا افرادی را که میتوانند به شروع یا شتابگرفتن هدفتان کمک کنند، مشخص کنید. این افراد میتوانند کسانی باشند که با آنها ارتباط دارید یا اینکه آشنایی شما با آنها در درجه پایینتری است و یا حتی افرادی باشند که اصلا شناختی ندارید.
مرحله سوم میتواند ارتباط شبکهای با افرادی باشد که میتوانند مشاوران و یا کسانی باشند که از شما حمایت کنند، سرمایهدارانی که به افق برنامه شما باور دارند، اعضای تیم شما که میتوانند شریکان و یا افراد کلیدی باشند که استخدام کردهاید، رئیس یا مدیری که شما را برای رسیدن به هدف استراتژیکتان در سازمان کمک میکند و یا هر فرد دیگری که میتوانید با آنها شبکه ارتباطی خود را ایجاد کنید. اگر میخواهید شرکتی را تأسیس کنید، سه نفری که میتوانند به شما کمک کنند عبارتند از شریک بالقوه، سرمایهدار و مشتری بالقوه. همچنین برای داشتن کتاب پرفروش، این افراد شامل انتشارات، همکاران و ویراستاران هستند. باید توجه داشته باشید که زمانی را برای تحقیق و بررسی دقیق صرف کنید تا نسبت به افرادی که میتوانند به تحقق اهداف شما کمک کنند مطمئن شوید.
گام ۴: ایجاد ارتباط با افراد
وقتی که شما با کسی صحبت میکنید، بهترین روش برای تقویت ارتباطتان چیست؟ موارد زیر میتوانند در این زمینه به شما کمک کنند:
سؤالات هوشمندانه بپرسید ( تا فرد را به فکرکردن وادار کنید). شما با سؤالات با کیفیتی که از افراد میپرسید، میتوانید درباره او اطلاعات بیشتری کسب کنید. تونی رابینز اعتقاد دارد که کیفیت سؤالات شما به سطح زندگی که دارید، بستگی دارد. اگر سؤالات مناسبی بپرسید، جوابهای درستی نیز دریافت میکنید. پیتر تیل (Peter Thiel) با پرسشهایی ما را در این موضوع به چالش میکشد: چطور میتوانید به اهداف ۱۰ ساله خود در ۶ ماه دست پیدا کنید؟ وقتی با کسی صحبت میکنید، با پرسیدن سؤالات مناسب نه تنها خودتان را از دیگران متمایز میکنید؛ بلکه کمک میکنید که او نیز به روش جدیدتری فکر کند.
توجه کنید (انگار زندگی شما به آن موضوع وابسته است). شاید این موضوع برای برخی از افراد عادی، و شاید برای برخی دیگر دشوار و سخت به نظر برسد. در عصر فناوری، داشتن حواس کامل یکی از مهارتهای مورد نیاز است که بسیاری از ما شاید از وجود آن بیبهره باشیم. پس سعی کنید در ارتباطات خود در خصوص مسائل مختلف گوش دادن فعال را در پیش بگیرید و ضمن طرح سؤالات هوشمندانه ، پاسخها را به خاطر بسپارید.
گام ۵: ایجاد شبکه های ارتباطی قوی
سریعترین روش برای شبکه سازی قوی آشنایی با افرادی است که بتوانید از آنها برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنید. این روش در عین سادگی، شاید برای برخی دیگر دشوار باشد. آخرین زمانی که کسی شما را پس از شنیدن دغدغههایتان به فرد دیگری معرفی کرده است، چه زمانی بوده است؟ اگر تجربه چنین موردی را داشته باشید، شما با فردی که ارتباطهای قوی دارد، آشنا شدهاید. با توجه به این که حدود سه میلیارد نفر در دنیا در شبکههای آنلاین عضو بوده و در این بستر با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند ، تشخیصدادن ارتباط درست از نادرست بسیار دشوار شده و نقش ارتباطهای قدرتمند کمک به تشخیص این موارد است.
۷ سؤالی که هنگام شبکه سازی میتوانید از افراد بپرسید
اجازه ندهید کمبود سؤال، شما را از شبکه سازی بازدارد. با وجود مزایای بسیار زیاد شبکههای ارتباطی، بسیاری از افراد از این تجربه وحشت دارند. اغلب دلیل این وحشت، این است که افراد نمیدانند که چه باید بگویند؛ از این گذشته، نزدیکشدن به غریبهای که هیچچیزی از او نمیدانید، میتواند ترسناک باشد. برای شروع مکالمهای سریع و بیدردسر، میتوانید از هر یک از این سؤالات استفاده کنید.
۱. چه چیزی باعث شده است که به اینجا بیایید؟
طبق گفته میشل تیلیس لدرمن (Michelle Tillis Lederman)، این سؤال، راه مناسبی برای شروع مکالمه در شبکه سازی به حساب میآید. او گفته است: «این سؤال نشان میدهد شما به شخصیت طرف مقابل علاقهمند هستید؛ نه اینکه هدفتان فقط کمکگرفتن از او باشد. پاسخ او به شما کمک میکند تا بفهمید که روی چه موضوعی کار میکند و به چه چیزی فکر میکند. این آگاهی، باعث میشود که مکالمه را گسترش بدهید و بدانید که چگونه میتوانید ارزش و معنای آن را زیاد کنید. طرف مقابل شما، احتمالا همین مورد را از شما خواهد پرسید و فرصتی را برای شما فراهم خواهد آورد تا اهداف فعلی خود را با او در میان بگذارید.»
۲. چگونه توانستید در این صنعت یا شرکت کار کنید؟
اگر میخواهید کمی بیشتر درمورد سابقه حرفهای اشخاص در حین شبکه سازی بدانید، از آنها بپرسید که چگونه کارشان را آغاز کردند. این سؤال میتواند اطلاعات ارزشمندی را به شما ارائه دهد؛ همچنین باعث میشود که دوستداشتنیتر به نظر برسید. لارس هرم (Lars Herrem)، مدیر اجرایی مؤسسه استخدام نیگل (Nigel Wright Group)، میگوید: «دانستن اطلاعات بیشتر درمورد مسیر شغلی افراد، میتواند به شما کمک کند تا بینش عمیقی به دست آورید. نشاندادن علاقه و اشتیاق، برای ایجاد تصویری ماندگار و خاطرهانگیز در ذهن افراد مهم است؛ بهویژه اگر قرار باشد در آینده، دوباره با همین افراد گفتوگو کنید.»
۳. از آنجا که در این صنعت کار میکنید، نظرتان درمورد X چیست؟
این سؤال میتواند درمورد رویداد خاصی در صنعت، قانون یا خبر جدیدی باشد. این پرسش، روش مناسبی است تا نشان دهید که برای آگاهی و خرد شخص مقابل احترام قائل هستید و نظر وی برای شما مهم است. الی هاوایک (Eli Howayeck )، مربی شغلی میگوید: «اولین برخورد در شبکه سازی مهم است. علاوه بر داشتن ظاهری آراسته، بهترین کار در برخورد اول این است که طرز تفکرتان را درمورد صنعت یا شغل موردنظر ابراز کنید؛ این کار به هدایت مکالمه کمک میکند و شریکتان را آگاه میسازد از اینکه شما بهاندازه کافی دانش و اطلاعات دارید؛ به آنچه که در جهان میگذرد، توجه میکنید و فقط روی خود و پیشرفتتان متمرکز نیستید.»
۴. چگونه شخصی میتواند در شرکت شما استخدام شود؟
هدف نهایی شبکه سازی ، اغلب دستیابی به شغلی جدید است، اما اگر از شخصی که بهتازگی با او آشنا شدهاید، این را درخواست کنید، غیرمعمول و آزاردهنده به نظر میسد. با این حال، به این معنا نیست که به هیچوجه نمیتوانید این کار را انجام دهید؛ بلکه فقط باید این کار را با ظرافت انجام دهید. این سؤال، روش نامحسوسی برای سؤالکردن درباره فرصتها است، بدون اینکه شرایط آزاردهندهای را به وجود آورد. اگر خوششانس باشید، آنها از شما سؤال میکنند که آیا علاقه دارید در شرکتشان کار کنید یا خیر؛ سپس کارتشان را به شما میدهند تا با آنها در ارتباط باشید. حتی اگر آنها نتوانند بهطور مستقیم کمکتان کنند، بینش ارزشمندی را کسب خواهید کرد که به شما در فرایند جستوجوی شغلی کمک میکند.
۵. دوست داشتید که در ابتدا بر اساس مسیر شغلیتان، چه راهنماییهایی دریافت میکردید؟
اگر با شخصی صحبت میکنید که سن یا سابقه بیشتری نسبت به شما دارد، این سؤال، بسیار مؤثر است و به آنها این امکان را میدهد تا دانشی را که در طول سالها به دست آوردهاند، با شما در میان بگذارند.
۶. چگونه وقت آزاد خود را سپری میکنید؟
در قلب این سؤال، اهمیت برقراری ارتباط با دیگران قرار دارد؛ بنابراین نگران نباشید که از موضوع اصلی منحرف شوید. سؤالاتی از این قبیل، به افراد در شبکه سازی کمک میکنند تا راحتتر با شما ارتباط برقرار کنند؛ همچنین این سؤالات به شخص مقابل نشان میدهند که انتظار ندارید که تعامل متقابلی با شما داشته باشند و بهسرعت کمکتان کنند. هوایک اینگونه توضیح میدهد: «این نوع سؤالات، مخاطرات را كاهش میدهند و به شخص دیگر این فرصت را میدهند كه درباره آن چیزی صحبت كند که به آن علاقه دارد؛ همچنین نشان میدهند که شما در واقع بهعنوان یک شخص به آنها علاقهمندید، نه اینکه فقط کاری که انجام میدهد یا کمکی که میتواند به شما بکند، به نظرتان مهم میآید.» حتی احتمال دارد که شما بهخاطر علاقه یا فعالیت مشترکی، بعدا دوباره ارتباط برقرار کنید.
۷. بهترین راه برای ارتباطبرقرارکردن با شما چیست؟
این مورد را حتما در شبکه سازی سؤال کنید، زیرا طبق گفته مربی شغل، نیکی برونو (Nikki Bruno)، با این کار میتوانید از بزرگترین اشتباهی که تازهکارها مرتکب میشوند، دوری کنید. او میگوید: «اشتباه بزرگ تازهکارها این است که اغلب کارتهای تجاری یا ارتباطی افراد را جمع میکنند، اما هیچگاه از آنها استفاده نمیکنند.» تنها راه اطمینان از اینکه حتما ارتباط خود را پیگیری میکنید، دریافت اطلاعات آنها است. این کار همیشه شما را آگاه نگه میدارد. توجه داشته باشید که این سؤال، با پرسش «میتوانم کارتتان را داشته باشم؟» متفاوت است. درخواست برقراری ارتباط با دیگران، نشان میدهد که شما پیگیر هستید که با کسی ارتباط برقرار کنید که او را بهعنوان یک «انسان» میشناسید، نه بهعنوان یک «راه ارتباطی».
۷ ترفند شبکه سازی حرفهای برای بهدستآوردن شغل
امروزه بهدستآوردن شغل دلخواهتان، به شبکه سازی سازگار و مؤثری نیاز دارید. ممکن است که هنگام جستوجو و تلاش برای انتخاب شغل محبوبتان، این جمله را شنیده باشید که «در زمینه بهدست آوردن شغل، شبکه مخاطبان و ارتباطات شخصی شما با آنان، مفیدتر و تأثیرگذارتر از دانش و اطلاعاتتان عمل میکنند». در اینجا به ۷ ترفند شبکه سازی حرفهای برای بهدستآوردن شغل دلخواهتان اشاره میکنیم:
۱. سبک مناسب خودتان را برای شبکه سازی مشخص کنید
یکی از کلیدیترین نکات تأثیرگذار در شبکه سازی این است که ابتدا سبکی را در زمینه شبکه سازی برای خود مشخص کنید که مناسبتان باشد. آماندا آگوستین (Amanda Augustine)، کارشناس مشاوره فردی، در این باره میگوید: «اندازه هیچ شخصی نمیتواند برای شخص دیگری نیز مناسب باشد.» یا «افراد مختلف باید از تاکتیکهای مختلفی برای موفقیت در شبکه سازی استفاده کنند.» برای مثال، افراد درونگرا نمیتوانند مشابه افراد برونگرا با دیگران ارتباط برقرار کنند؛ به همین دلیل، اشخاص مختلف نباید از سبک مشابهی برای شبکه سازی استفاده کنند؛ همچنین یکی از نکات مهم برای برقراری ارتباط با دیگران، این است که احساس راحتی و اعتمادبهنفس داشته باشید؛ بنابراین ابتدا بهتر است در زمینه شبکه سازی برای خود سبکی را انتخاب کنید که هنگام استفاده از آن، احساس راحتی کنید.
۲. قوانین شبکه سازی حرفهای را بشناسید
دو قانون مهمی که در شبکه سازی حرفهای باید رعایت کنید، عبارتاند از:
هرگز آشکارا و در قالب یک جلسه مصاحبه، از کسی سؤال نکنید؛ در عوض، برای پیبردن به شرایط شرکت، فرهنگ کاری و همچنین خصوصیات کارمندانش، بهصورت غیرمستقیم سؤالات موردنظرتان را مطرح کنید؛ به این ترتیب میتوانید بفهمید که چنین شرکتی برای شما مناسب است یا خیر؛ در این راستا، میتوانید به کارکنان شرکت مربوطه بگویید که میخواهید از تجربیات کاری آنها برای انتخاب شغلتان استفاده کنید.
هرگز از دیگران در رابطه با موقعیتهای شغلی موجود در شرکتشان سؤال نکنید؛ در عوض، هنگام صحبت با دوستان و همکارانتان، به آنها بگویید که منتظر هستید که جایگاه شغلی جدیدی را در حوزه کاری خودتان کسب کنید؛ همچنین به آنها بگویید که درصورتی که از هرگونه فرصت شغلی جدید اطلاع پیدا کردند، خوشحال میشوید که آن را با شما نیز در میان بگذارند.
۳. از شبکههای اجتماعی بهروش مؤثری استفاده کنید
امروزه برخی از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی، سرویسهای مفیدی را برای کارجویان ارائه میدهند. در ادامه چند روش مناسب را ارائه میدهیم برای شبکه سازی در شبکههای اجتماعی محبوبی مانند توییتر و لینکدین.
لینکدین: آنتونی گانزل (Anthony Gaenzle)، بلاگر فعال در حوزه شبکه سازی ، میگوید: «مهم نیست که درگیر چه مرحلهای از جستوجوی شغل هستید، به هر حال، لینکدین باید نقطه شروعتان باشد.» در این شبکه اجتماعی میتوانید شغل موردنظرتان را بر اساس فاکتورهای مختلفی، مانند نام شرکت یا عنوان شغل، جستوجو کنید؛ سپس برای برقراری ارتباط با مسئولان شرکت مربوطه اقدام کنید. گانزل در این باره معتقد است: «تا زمانی که از شما درخواست نشود، رزومهای ارسال نکنید.»؛ اما برای اینکه از میزان تناسب شرکت و شغل موردنظر با شخصیت خودتان آگاه شوید، بهتر است نسبت به برقراری ارتباط و صحبت با مسئولان آن شرکت اقدام کنید؛ علاوه بر این، ممکن است که صحبتکردن با مسئولان شرکت مذکور، به برگزاری یک جلسه مصاحبه نیز منجر شود!
توییتر: گانزل درباره این شبکه اجتماعی میگوید: «از طریق توییتر، درباره شرکتی که هدفتان است، تحقیق کنید؛ به این ترتیب با فرصتهای شغلی باز برای استخدام آشنا و همچنین از پستهای مربوط به آگهی فرصتهای شغلی نیز مطلع میشوید.» در این راستا، میتوانید کارهایی را انجام دهید تا با مسئولان استخدام یا مدیران منابع انسانی هر شرکتی ارتباط برقرار کنید؛ اقداماتی مانند: ریتوییتکردن، لایککردن یا کامنتگذاشتن در پستهای ایشان. پس از ۲ یا ۳ تعامل نیز میتوانید بهطور مستقیم با آنها ارتباط بگیرید و درمورد درخواست شغل در شرکتشان، با یکدیگر بحث و گفتوگو کنید.؛همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رزومه کاریتان، میتوانید آدرس صفحه لینکداین خود را برایشان ارسال کنید.
۴. در محل کار خود شبکه سازی کنید
همکاران شما میتوانند تجربیات، اطلاعات و مهارتهای بسیاری را در رابطه با شغل جدیدتان در یک شرکت، در اختیارتان قرار دهند؛ بنابراین اگر بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید، فواید بسیاری نصیبتان خواهد شد؛ با این تفاسیر، به خاطر داشته باشید که اگر بهمدت ۲ سال یا حتی ۲ ماه در شغلی مشغول به کار شدید، بهتر است شبکهای از همکارانتان را تشکیل دهید. در چنین شرایطی، آنها میتوانند به رشد جایگاه شغلی کنونی شما کمک کنند؛ همچنین هنگام تغییر شغل و ورود به کار جدید نیز میتوانند اطلاعات و تجربیات مفیدی را در اختیارتان قرار دهند. در حالت کلی، یک منتور (مربی) خوب میتواند شما را از فرصتهای شغلی جدیدی مطلع کند که بهاحتمال زیاد در شبکههای اجتماعی یا سایر رسانهها منتشر نمیشوند.
۵. به دیگران نیز کمک کنید
شبکه سازی و امتیازات مثبت آن نمیتواند یکطرفه باشد؛ بهعبارت دیگر، هرچقدر دوستان و همراهانتان برای شما مفید بودهاند، شما نیز باید به هر روشی که میتوانید به آنها کمک کنید. در حالت کلی میتوانیم بگوییم که شبکه سازی در هر مقطعی، باید بهاندازه یکسان برای هر دو طرف ارزشآفرین باشد؛ بنابراین بهدنبال راههایی برای کمک به شبکه دوستان خود باشید؛ در مقابل، دوستانتان نیز تلاش میکنند تا کارهای مفیدی را برای شما انجام دهند. یکی از راههای کمککردن به دیگران، انجام کارهای داوطلبانه است؛ برای مثال، میتوانید در تیمهای غیرانتفاعی کار کنید؛ به این ترتیب با سایر اعضای انجمن، ارتباطاتی قوی برقرار خواهید کرد. روش دیگر برای کمک به دیگران، انجام کارهای داوطلبانهای بر اساس مهارتهای شخصی است؛ این کار به شما امکانی میدهد تا از مهارتهای حرفهای خود در فعالیتهای داوطلبانه استفاده کنید. در هر شرایطی، به یاد داشته باشید که اگر کسی به شما یاری میرساند، در مقابل شما نیز حتما لطف او را جبران کنید.
۶. ثابتقدم باشید
یکی دیگر از اصول شبکه سازی موفق، این است که در هر کاری ثابتقدم باشید و پشتکار داشته باشید؛ بهعبارت دیگر، هر کاری را بهصورت مداوم انجام دهید. در این راستا، باید به علاقهمند باشید به اینکه از نقطه امن خود خارج شوید و بکوشید تا در ملاقاتهای رسمی و غیررسمی با دیگران ارتباط برقرار کنید. در حقیقت، مطالعات ثابت کردهاند که اگر در انجام هر کاری پشتکار داشته باشید، احتمال موفقیتتان بالاتر میرود.
۷. ملاقاتهای خود را پیگیری کنید
آگوستین در این باره میگوید: «پیگیری آشنایی با دیگران کار سادهای است؛ اما اکثر متخصصان از این مرحله مهم در روند شبکه سازی غافل هستند.» بنابراین پس از آشنایی با هر شخص جدیدی (بهصورت آنلاین یا ملاقات حضوری)، در اسرع وقت، یک درخواست ارتباط در لینکداین برای او ارسال کنید و در یک پیام شخصی، تمایل خودتان را برای آشنایی بیشتر ابراز کنید؛ سپس هر چند وقت یک بار، در پستهای او کامنتی بگذارید یا در صورت خواندن اطلاعات شغلی ارزشمند، آنها را با دوستتان به اشتراک بگذارید. با انجام این کارها یا حتی کار سادهای مانند، خواندن اطلاعات صفحه شخصی طرف مقابل، میتوانید با او بهصورت عمیقتری ارتباط برقرار کنید.